zondag 3 juli 2011

DE TEMPELBEEK




Ik lach op tijd
Ik speel het spel
Hoe gaat het?
Goed.
Het gaat goed
ik red me wel
ik speel het spel
zoals iedereen dat doet.
Ik speel het spel
verbazend goed


Maar zonder decor en toneel
alleen gelaten word het me vaak teveel
en weet ik niet
waar ik het zoeken moet.

Ik heb stad
en landen afgelopen
ik kon alles kopen
werd gezegd
alles wat ik nodig had
kom, neem, eet, drink
maak je geen zorgen
betaal morgen
en alles wat ik houden kon
heb ik gretig ingedronken


Maar, mijn dorst is dieper
steeds dieper in mij
weggezonken
gedaald
tot aan de angsten
van m'n jonge jaren
verlangens, die bijna
vergeten waren
en stille wanhoop
van zeker weten:
ik heb het niet gehaald
ik heb gefaald

ik heb geput uit eigen bron
totdat ik uitgeput niet verder kon


Mijn dorst is dieper
weggezonken
tot U, die in de diepte
wat dor en droog is, ziet
mij zei:

Kom bij Mij
en rust en drink
Kom op verhaal
en les je dorst
hier, aan Mijn rivier.


(God antwoordt):
"Mijn rivier is geen grens
geen waterscheiding
van moeten en niet mogen
die jou de pas afsnijdt


Mijn rivier
is geen afstand tussen Mij en jou
het is Mijn hart wat overstroomt
en wegen zoekt
zich in bochten wringen moet
met pijn en moeite
rotsen splijt
en lijdt aan de woestijn
om bij jou te kunnen zijn".


Schoorvoetend ben ik
gekomen en buig
aan Uw sterke stromen
en drink
ik drink U in
en begin
weer op te leven

Dit is wat ik zocht en zoek
Iemand die Zichzelf
aan mij kan geven.

Ik ga er in het begin
nog maar tot mijn enkels in
Pootjebaden? U vindt het goed
Het is niet dat ik dieper moet.

Uw stroming zet met zachte hand
mij aan
tot verder, dieper blauw
Tot waar ik niet langer zou
kunnen blijven staan.

Maar zover ben ik niet
Nog niet

Dat Uw water mij zou
willen dragen
op Uw stroom van lief'lijkheid
Dat zou mij overvragen
Geef me de tijd
de tijd van Uw geduld.

Maar nu al voert U
in Uw stromen mee:
mijn smerigheid en schuld
spoelt verbeten zout
uit oude wonden
en wat van zonden
mij vastgebonden houdt
wordt in Uw beek
losgeweekt

U neemt het mee
U voert het af naar zee.

Nieuw is wat Uw Geest
inbrengt in wat vroeger
is geweest:
De pijn verzacht
een wond geneest
ik leef op en groei
ik leef op
en kom aan U tot bloei.



@schrijver: Onbekend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten